Czym jest foliowanie w drukarstwie?
Foliowanie jest jedną z bardziej znanych metod powlekania powierzchni w dzisiejszym przemyśle drukarskim. Polega ono na pokryciu zadrukowanej powierzchni laminatem, w tym konkretnym przypadku folią. Proces ten odbywa się na zimno lub na gorąco, a folia w nim wykorzystana może być matowa lub błyszcząca. Obecnie form foliowania powstało jeszcze więcej np. foliowanie metaliczne, holograficzne, strukturalne, z wykorzystaniem foli soft touch. Wszystkie one mają na celu wzbogacić wizualnie uszlachetniony produkt oraz ochronić go przed uszkodzeniami zewnętrznymi. Foliowanie łączy się z innymi technikami uszlachetniania druku np. popularnym kalandrowaniem.
Rodzaje foliowania
- Foliowanie strukturalne, nakładanie na powierzchnię folii o dowolnie wybranej strukturze z możliwością osiągnięcia efektu cienkiego lnu, płótna czy skóry.
- Foliowanie błyszczące, to proces polegający na nakładaniu na papier błyszczącej folii transparentnej.
- Foliowanie matowe, polega na nałożeniu na zadrukowaną powierzchnię laminatu matowego. Stosuje się go w przypadku, gdy chcemy zabezpieczyć produkt przed zniszczeniem z pominięciem efektu błysku.
- Foliowanie Soft touch, w tym procesie jako laminat wykorzystuje się popularną w ostatnim czasie folię soft touch, którą można określić jako aksamitną w dotyku.
- Foliowanie STM, możliwość zadruku farbami offsetowymi z zastosowaniem ogólnie dostępnych farb konwencjonalnych do podłoży niechłonnych. Dzięki tej technice uzyskujemy efekt podobny do druku UV na folii metalicznej. Po wykonaniu uszlachetniania w postaci folii lub lakieru UV miejsca niezadrukowane stają się srebrne i mogą zastąpić hot-stamping.
- Foliowanie metaliczne, proces polega na nakładaniu na powierzchnię arkusza folii metalicznej srebrnej lub złotej. Folia ta jest w kolejnym procesie zadrukowana farbami UV. Technika ta znajduje szerokie zastosowanie w produkcji opakowań dla przemysłu farmaceutycznego, kosmetycznego oraz spożywczego. Co ciekawe i ważne folia ta posiada atest do bezpośredniego kontaktu z żywnością.
- Foliowanie holograficzne z wykorzystaniem specjalnej folii holograficznej. Wykorzystywane jest najczęściej pod druk offsetowy UV. Znajduje szerokie zastosowanie w produkcji opakowań tzw. premium.
- Foliowanie PET wykorzystuje się do produkcji opakowań o większych wymaganiach barierowych.
Dlaczego warto korzystać z foliowania?
Foliowanie oprócz standardowego efektu wizualnego ma także inne ciekawe zastosowania:
- chroni zadrukowaną powierzchnię przed uszkodzeniami
- przedłuża żywotność produktu np. opakowania lub okładki książki
- podbija nasycenie barw na nadruku
- zwiększa ogólne zainteresowanie produktem wśród konkurencji